×
Menu
Index

SmartPension

 
Når du aktiverer SmartPension forsøger MDC-LØN at sikre at lønmodtageren altid får indbetalt minimum den lovpligtige pension til sit pensionsselskab.
 
SmartPension kan du aktivere ved at hoppe ind i "Lønmodtager"-kartoteket og vælge fanen "Pension (6)" som vist herunder.
Hvis lønmodtageren ikke allerede har en aktiv pension skal du oprette en ny pension.
 
 
Her er et eksempel:
 
Du kan evt. prøve dig lidt frem ved at aktivere SmartPension på en lønmodtager før en lønkørsel, og så se hvad resultatet bliver. Hvis du fortryder kan du altid deaktivere SmartPension på lønmodtageren og genberegne lønsedlen, hvorefter alt er som det plejer.
 
BEMÆRK at SmartPension baserer beregningen på hele indeværende skatteår, d.v.s. at hvis du aktiverer SmartPension midt på året kan det betyde at der beregnes en ret høj SmartPension på førstkommende lønseddel. Hvis lønmodtageren ikke ønsker at indbetale dette engangsbeløb i pension, bliver du nødt til at vente med at aktivere SmartPension til starten af det nye skatteår.
Den manglende pension kan man så oprette som en ekstra tidsafgrænset pension i MDC-LØN.
 
HUSK også at vi som arbejdsgivere aldrig kan garantere at en lønmodtager betaler den lovpligtige pension, vi kan bare forsøge at hjælpe.
Det er i sidste ende lønmodtagerens eget ansvar at kontrollere at der bliver indbetalt det lovpligtige pensionsbeløb, det er ikke arbejdsgiverens ansvar.
 
For lidt indbetalt pension kan f.eks. skyldes følgende:
Flere af ovenstående scenarier løser MDC-LØN's SmartPension
 
Den store fordel ved Smartpension er at den hjælper lønmodtageren med at få betalt den lovpligtige minimumspension, og dermed undgår man ubehagelige overraskelser fra Sulinal året efter når pensionen gøres op.